Chiński Szekspir i japoński heavy metal, czyli współczesna Eurazja w Teatrze Szekspirowskim

Sztuka współczesnej Eurazji zagości w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W programie najważniejsze spektakle wybitnych twórców teatru eurazjatyckiego, warsztaty aktora opery chińskiej oraz koncert łączący dźwięki tradycyjnych japońskich instrumentów z brzmieniem heavy metalu. Wszystko w ramach InlanDimensions International Arts Festival 2022.

Trzecia edycja InlanDimensions International Arts Festival 2022 odbędzie się w dniach 16 września – 7 października 2022 w trzech miastach: we Wrocławiu, Gdańsku i Radomiu. Widzowie będą mieli okazję obcować z wybitnymi twórcami Euroazjatyckimi przy okazji prezentacji spektakli teatralnych, pokazów filmowych, koncertów, warsztatów oraz spotkań. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Pomosty we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Patronem honorowym trzeciej edycji Festiwalu został prof. Tokimasa Sekiguchi wybitny literaturoznawca, polonista, popularyzator kultury polskiej w Japonii.

„InlanDimensions International Arts Festival 2022 stawia w centrum uwagi sztukę współczesną Eurazji, aby uzmysłowić widzowi podobieństwa i dyferencjacje między różnorodnymi nacjami i kulturami, przełamując utarte stereotypy, pod śmiałym hasłem »Azja nie istnieje«, odwołującym się do prof. Sekiguchiego Tokimasy. Kiedy mówimy o Wschodzie i Zachodzie jesteśmy bowiem nieuchronnie skazani na niejasności, począwszy od postawienia pytania: Gdzie wschód się właściwie zaczyna i czy pewne ludy, które w oczach innych uchodzą za orientalne same nie uważają się przypadkiem za zachodnie?” – mówi Nikodem Karolak, Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival.

Do Gdańska Festiwal zawita od 18 do 25 września. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie można zobaczyć spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego.

Bilety

Organizatorem InlanDimensions International Arts Festival 2022 jest Fundacja Pomosty.
Szczegóły dostępne na stronie: https://inlandimensions.com/2022/pl/

Program Wydarzeń w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim:

18 września 2022, g. 19.00
Kaguramusō / koncert

Najważniejszym wydarzeniem muzycznym Festiwalu będzie koncert zespołu „Kaguramusō”. Zespół łączy Japonię z Zachodem, ciężkie brzemiennie heavy metalu z tradycyjnymi japońskimi instrumentami. „Kagura” to taniec wykonywanym na cześć bóstwa. Zgodnie z interpretacją zespołu „bóstwami” są odbiorcy. „Musō” z kolei oznacza „śnienie” przenoszące widza w wir muzyki.

Skład zespołu:
Akatsuki Nanami (wokal), Tsujimoto Yoshimi (flet shakuhachi), Endō Sakiko (koto), Kondō Chiaki (tsugaru-jamisen)
Produkcja: Kazuaki Matsuda

Aranżacje dźwiękowe dla „Kaguramusō” tworzy ZALA z duetu „Mish-Mosh”, twórca utworów Babymetalowych (kawaii metal – „słodki metal”). Gatunek łączący brzmienie heavy metalu ze słodkimi melodiami, typowymi dla japońskiego popu. Metalowe aranże ZALI swego czasu cieszyły się dużą popularność i osiągnęły wysokie miejsca w amerykańskim rankingu „The Bilboard Hot 100”.

20 września 2022, g. 19.00
„Ladacznica z zasadami” spektakl w reż. Kim Sujin, w wykonaniu japońskiego Zespołu Teatralnego Shinjuku Ryōzanpaku

Kim Sujin w swojej adaptacji „Ladacznicy z zasadami” przekłada Sartre’a na grunt koreańsko-japoński. W roli tytułowej ladacznicy występuje Sahel Rosa, aktorka i modelka, osierocona podczas wojny irańsko-irackiej w wieku czterech lat. Po wojnie Sahel Rosa przeniosła się z adoptowaną matką do Japonii.

Zespół Teatralny Shinjuku Ryōzanpaku otrzymał nagrody Japońskiej Agencji Kultury i dawał przedstawienia w USA (Nowym Yorku), Kanadzie, Niemczech, Francji (Festiwal Teatralny w Awinionie), Chinach, Tajwanie i Korei, Australii (w ramach Roku Japonii w Australii) i Brazylii (Festiwal Wymiany Kulturalnej).

Kim Sujin skłania się ku ukazywaniu migracji, hybrydyczności i bycia usytuowanym pomiędzy. W ten sposób jego prace ukazują niszowość Koreańczyków zamieszkałych w Japonii, różnych zarówno od Koreańczyków z kontynentu, jak i od Japończyków.

  • Reżyseria: Kim Sujin
  • Na podstawie dramatu: Jean Paula-Sartre’a
  • Kierownik sceny: Otsuka Satoshi
  • Obsada: Sahel Rosa, Satō Masayuki, Fujita Yoshiaki, Shimamoto Kazuto, Akahi Mariko, Miyazawa Hisashi, Matsuhima Kenta, Honma Misa
  • Dźwięk: Onuki Takashi
  • Światło: Izumi Tsuguo, Takase Yūsuke
  • Choreografia: Okawa Taeko
  • Video: Pae So

źródło: Teatr Szekspirowski

Poprzedni artykuł

Gdynia: Trwa Baltic Ports Conference

Następny artykuł

Miliony dla pomorskich firm dzięki grantom unijnym!

powiązane artykuły
Total
0
Share