Trzecia edycja InlanDimensions International Arts Festival 2022 odbędzie się w dniach 16 września – 7 października 2022 w trzech miastach: we Wrocławiu, Gdańsku i Radomiu. Widzowie będą mieli okazję obcować z wybitnymi twórcami Euroazjatyckimi przy okazji prezentacji spektakli teatralnych, pokazów filmowych, koncertów, warsztatów oraz spotkań. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Pomosty we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Patronem honorowym trzeciej edycji Festiwalu został prof. Tokimasa Sekiguchi wybitny literaturoznawca, polonista, popularyzator kultury polskiej w Japonii.
„InlanDimensions International Arts Festival 2022 stawia w centrum uwagi sztukę współczesną Eurazji, aby uzmysłowić widzowi podobieństwa i dyferencjacje między różnorodnymi nacjami i kulturami, przełamując utarte stereotypy, pod śmiałym hasłem »Azja nie istnieje«, odwołującym się do prof. Sekiguchiego Tokimasy. Kiedy mówimy o Wschodzie i Zachodzie jesteśmy bowiem nieuchronnie skazani na niejasności, począwszy od postawienia pytania: Gdzie wschód się właściwie zaczyna i czy pewne ludy, które w oczach innych uchodzą za orientalne same nie uważają się przypadkiem za zachodnie?” – mówi Nikodem Karolak, Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival.
Do Gdańska Festiwal zawita od 18 do 25 września. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie można zobaczyć spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego.
Organizatorem InlanDimensions International Arts Festival 2022 jest Fundacja Pomosty.
Szczegóły dostępne na stronie: https://inlandimensions.com/2022/pl/
Program Wydarzeń w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim:
18 września 2022, g. 19.00
Kaguramusō / koncert
Najważniejszym wydarzeniem muzycznym Festiwalu będzie koncert zespołu „Kaguramusō”. Zespół łączy Japonię z Zachodem, ciężkie brzemiennie heavy metalu z tradycyjnymi japońskimi instrumentami. „Kagura” to taniec wykonywanym na cześć bóstwa. Zgodnie z interpretacją zespołu „bóstwami” są odbiorcy. „Musō” z kolei oznacza „śnienie” przenoszące widza w wir muzyki.
Skład zespołu:
Akatsuki Nanami (wokal), Tsujimoto Yoshimi (flet shakuhachi), Endō Sakiko (koto), Kondō Chiaki (tsugaru-jamisen)
Produkcja: Kazuaki Matsuda
Aranżacje dźwiękowe dla „Kaguramusō” tworzy ZALA z duetu „Mish-Mosh”, twórca utworów Babymetalowych (kawaii metal – „słodki metal”). Gatunek łączący brzmienie heavy metalu ze słodkimi melodiami, typowymi dla japońskiego popu. Metalowe aranże ZALI swego czasu cieszyły się dużą popularność i osiągnęły wysokie miejsca w amerykańskim rankingu „The Bilboard Hot 100”.
20 września 2022, g. 19.00
„Ladacznica z zasadami” spektakl w reż. Kim Sujin, w wykonaniu japońskiego Zespołu Teatralnego Shinjuku Ryōzanpaku
Kim Sujin w swojej adaptacji „Ladacznicy z zasadami” przekłada Sartre’a na grunt koreańsko-japoński. W roli tytułowej ladacznicy występuje Sahel Rosa, aktorka i modelka, osierocona podczas wojny irańsko-irackiej w wieku czterech lat. Po wojnie Sahel Rosa przeniosła się z adoptowaną matką do Japonii.
Zespół Teatralny Shinjuku Ryōzanpaku otrzymał nagrody Japońskiej Agencji Kultury i dawał przedstawienia w USA (Nowym Yorku), Kanadzie, Niemczech, Francji (Festiwal Teatralny w Awinionie), Chinach, Tajwanie i Korei, Australii (w ramach Roku Japonii w Australii) i Brazylii (Festiwal Wymiany Kulturalnej).
Kim Sujin skłania się ku ukazywaniu migracji, hybrydyczności i bycia usytuowanym pomiędzy. W ten sposób jego prace ukazują niszowość Koreańczyków zamieszkałych w Japonii, różnych zarówno od Koreańczyków z kontynentu, jak i od Japończyków.
- Reżyseria: Kim Sujin
- Na podstawie dramatu: Jean Paula-Sartre’a
- Kierownik sceny: Otsuka Satoshi
- Obsada: Sahel Rosa, Satō Masayuki, Fujita Yoshiaki, Shimamoto Kazuto, Akahi Mariko, Miyazawa Hisashi, Matsuhima Kenta, Honma Misa
- Dźwięk: Onuki Takashi
- Światło: Izumi Tsuguo, Takase Yūsuke
- Choreografia: Okawa Taeko
- Video: Pae So
źródło: Teatr Szekspirowski