Przedstawiciele tytułowej marki mogą zaliczyć mediolańskie wydarzenie do udanych. Toyota została wyróżniona we wszystkich trzech kategoriach docierają do wielkiego finału. W kategorii „Samochód Koncepcyjny” nie miała sobie równych. Model Cruiser EV, opracowany przez przez centrum rozwoju Toyota Europe Design w Nicei okazał się zwycięzcą wspomnianej kategorii. Jaka koncepcja przyświecała twórcom podczas kreowania owego modelu?
Compact Cruiser EV został po raz pierwszy zaprezentowany w grudniu ubiegłego roku na Mega Web w Tokio. Wtedy też przedstawiciele japońskiej marki zaprezentowali swoją strategię związaną z elektryczną przyszłością. Toyota Compact Cruiser EV była jednym z jej podstawowych elementów. Odważna wizja zaczęła przynosić skutki, ponieważ międzynarodowe jury składające się z 11 ekspertów reprezentujących ekskluzywne pisma motoryzacyjne zadecydowało o przyznaniu prestiżowej nagrody autorom tego projektu.
Nasze badania nad pojazdami elektrycznymi trwają od ponad 30 lat i przebyliśmy długą drogę – powiedział Simon Humphries, starszy dyrektor generalny Toyota Design. Po początkowej fazie kontaktu z pojazdami elektrycznymi ludzie będą chcieli aut bezemisyjnych, które będą o nich mówić i wyrażać ich styl życia. A Compact Cruiser EV jest doskonałym przykładem tego trendu.
Intrygująca koncepcja
W minionym roku Toyota zaprezentowała kilkanaście koncepcji aut związanych z przyszłością motoryzacji. Cruiser EV był zdecydowanie najciekawszym projektem ze względu na stylistyczne nawiązanie do pierwszej generacji modelu Land Cruiser. Kompaktowy pojazd z terenowym zacięciem może odnieść duży sukces, a pokazuje to rosnący trend, który dotyczy całego segmentu. Dużą popularnością wśród młodych osób cieszy się charakterystyczny kant – znany z serii Jeep Renegade i Suzuki Jimny. Potencjalna – szeroka produkcja tytułowego wariantu Toyoty mogłaby się stać poważną konkurencją dla wspomnianego Renegade, zwłaszcza, że wiele wskazuje na to, iż Jeep zelektryfikuje najnowszy model tej serii i będzie dążył do rynkowej dominacji.
A koncept japońskiego auta nie jest w tej walce bez szans. Wyrazisty charakter, prosta stylistyka, wszechstronne wnętrze i terenowy potencjał – to najważniejsze walory Cruisera EV.
Opierając się na silnym dziedzictwie Toyoty w terenie, Compact Cruiser EV został zaprojektowany, aby poprawić styl życia swoich docelowych klientów – młodych, profesjonalnych mieszkańców miast, którzy lubią aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu – dzięki wyjątkowo wciągającemu EV z napędem na wszystkie koła, które można zabrać wszędzie doświadczenie – czytamy w prasowym komunikacie.
Śmiała wizja czy kicz?
Nagroda Car Design Award dla pojazdów koncepcyjnych została wręczona Toyocie podczas ceremonii, która odbyła się w ADI Design Museum w Mediolanie podczas corocznego Milano Design Week oraz światowej sławy Salone del Mobile – mediolańskich targów meblowych. Tytuł odbił się szerokim echem, a prezentowane auto zaczęło być komentowane przez internautów. Wielu z nich porównuje pojazd do konstrukcji złożonej z kultowych klocków LEGO.
Charakterystyczna stylistyka tytułowego auta wzbudza sporo kontrowersji – niektórzy uważają, że model koncepcyjny jest kiczowaty, ale Mediolan i jego magia mają to do siebie, że setki razy w historii rozmaitych targów i pokazów – dana wizja była negatywnie komentowana, a kilka lat później zyskiwała miano kultowej, takiej, która kreuje powszechne gusta. Czy Toyota wyprzedzi swoją epokę i przyczyni się do dominacji pierwszego etapu powszechnej elektryfikacji aut? Japoński koncern rozwija się coraz mocniej zarówno w Europie, jak i na innych kontynentach. Wiele wskazuje na to, że jest skazany sukces, ale warto podkreślić, że sukces w tej specyficznej branży i wymagających czasach jest oddzielony cienką granicą od niewypału i chwilowej fascynacji…