Gdynia: Koniec reklam szpecących miasto?

Przestrzeń miasta bez chaotycznych, niespójnych z otoczeniem reklam i z mniejszą liczbą reklamowych nośników? Gdyńska uchwała krajobrazowa jest już gotowa, procedura zmierza ku końcowi. Od najbliższego czwartku, 12 października jej zapisy wchodzą w życie i będą regulować wygląd oraz usytuowanie tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń i obiektów małej architektury.

Od tej pory reklam w kluczowych przestrzeniach Gdyni będzie mniej, a jeśli będą, to bardziej spójne z otoczeniem, mniej krzykliwe i stawiające na estetykę. Gdyńska uchwała krajobrazowa, czyli nowe narzędzie walki z reklamowym chaosem, które kilka lat temu otrzymały rady gmin już lada moment zacznie obowiązywać na terenie miasta. Dokładniej – od najbliższego czwartku, 12 października, gdy miną dwa tygodnie od jej ogłoszenia w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym. 

Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, jak chociażby przy dosłownie zalanym reklamami skrzyżowaniu alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.


Reklamy do zmiany

Procedura tym samym jest już na ostatniej prostej. Od terminu wejścia w życie zapisów uchwały o precyzyjnym tytule „w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane” (pełna nazwa uchwały podjętej przez Radę Miasta Gdyni) wszystkie nowe reklamy będą musiały przestrzegać już nowych wytycznych.

Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej, będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Co zmieni uchwała krajobrazowa w Gdyni? Przede wszystkim wprowadza jasne reguły umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej, tak, aby nie wpływały one negatywnie na wizerunek całego miasta – począwszy od obszarów zabytkowych, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe, a na terenach rekreacyjnych kończąc. Wszystko po to, żeby podnieść estetyczną jakość przestrzeni publicznej.

Co zmieni uchwała krajobrazowa w Gdyni? Przede wszystkim wprowadza jasne reguły umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej, tak, aby nie wpływały one negatywnie na wizerunek całego miasta.

Z szacunkiem do architektury

Jej poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

Przypomnijmy, że zmiany będą obowiązywały niemal na całym terenie Gdyni – na potrzeby uchwały podzielono miasto na dwie strefy. Wyznaczono tereny szczególnie ważne ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – dla nich obowiązują dodatkowe obostrzenia. To m.in. Śródmieście, część Redłowa, Wzgórza św. Maksymiliana czy nadmorskich Orłowa i Oksywia. Dla pozostałego obszaru przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

  • źródło: UM Gdynia
  • foto główne: P. Kozłowski
Poprzedni artykuł

MAG i Balta zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk

Następny artykuł

To największa inwestycja w powojennej historii teatru!

powiązane artykuły
Total
0
Share