Pomysłodawcą gry jest Tomasz Różyński, który otrzymał wsparcie Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Gdynianin we współpracy z kilkoma innymi osobami stworzył grę bazującą na wierzeniach dawnych Pomorzan. Kaszubskie fantasy obejmuje mapę świata, która została oparta o prawdziwe tereny geograficzne. To w ich obszarach możemy spotkać nazwy miejscowości pochodzące z języka kaszubskiego.
Mechanika gry opiera się na tzw. dungeon crawler – motywie, który pozwala widzieć graczom przedstawiony świat oczyma głównego bohatera. Czołowa postać może poruszać się w czterech kierunkach świata oraz wchodzić w interakcje z otoczeniem. Tradycyjny mechanizm nie oznacza jednak, że mamy tu do czynienia z przestarzałą grą. Bogaty scenariusz i jakościowa grafika sprawiają, że pierwsze recenzje są pozytywne. Walorem tytułowego projektu jest też niewątpliwie warstwa muzyczna. Za dźwięki odpowiada kompozytor – Przemysław Ziółkowski (Magu) oraz wykonawcy – zespół Percival Schuttenbach.
Scenariusz i przebieg gry
Jednym z największych atutów gry jest jej scenariusz. Mnogość wątków fabularnych wraz z rozbudowaną mapą sprawiają, że trudno narzekać na nudę. Przemierzanie dawnych ziem kaszubskich oraz odkrywanie historycznych tajemnic to wciągające zajęcie zarówno dla pasjonatów tego rodzaju gier, jak i dla miłośników Kaszubszczyzny.
Dawno, dawno temu, w magicznej krainie o nazwie Kaszuby, życie płynęło leniwie i beztrosko. Jej mieszkańcy – Kaszubi, szczęście i dobrobyt czerpali z mocy jantaru, który został ukryty pod ziemią przez niebiańskiego opiekuna kaszubskiej krainy – potężnego grifa. Niestety, szczęśliwy żywot Kaszubów zaburzył upiór – òpi. Ten, zjadłwszy swoje odzienie, wstał z grobu i uderzył w dzwon na dzwonnicy, stojącej w pobliżu zapomnianego cmentarza. W okolicy wymarły wszystkie żywe istoty, do których dotarł przeraźliwy dźwięk dzwonu. Tylko nielicznym udało się cudem przeżyć. Na Kaszubach zapanował chaos i bezprawie, a z ciemności wypełzły straszliwe demony… – tak brzmi opis twórców scenariusza.
Celem gracza jest stworzenie 4-osobowej ekipy wojowników, którzy charakteryzują się odrębnymi umiejętnościami podczas walk. Poza rodzajem postaci – możliwy jest również wybór jej pochodzenia. Zatem mamy do wyboru – Kaszubów, Wenedów, Weletów, Ranów oraz Hunów. Twórcy zaznaczają, że w świecie gry dostępna jest broń oraz zbroje, artefakty, magiczne zwoje, złoto i niezbędny prowiant. Podczas wędrówki możemy poznać unikalne przedmioty, które są dostępne na Kaszubach – między innymi: rośliny uzdrawiające, trujące grzyby oraz system runiczny – tzw. merki. Sama fabuła rozpoczyna się w okolicznościach leśnych – tuż obok wioski Ritel. Warto podkreślić, że mapa gry, poza mniejszymi wioskami zakłada również obecność większych miejscowości – np. Gdańska oraz Helu.
Demonstracyjna wersja gry „Lochy Bursztynowego Gryfa” jest już dostępna na platformie Steam i można w nią zagrać bezpłatnie. Planowana data wydania pełnej wersji gry to 2023 rok. Jest to termin umowny, ponieważ twórcy planują pozyskać fundusze na produkcję jej pełnej wersji. W tym celu zamierzają zorganizować zbiórkę lub pozyskać inwestora.