Hybrydy na północnych torach

Bimodalne zespoły trakcyjne, pociągi hybrydowe, pojazdy dwu napędowe lub 36WEhb. Wiele nazw ale chodzi o jedno. To pociągi korzystające zarówno z napędu elektrycznego jak i spalinowego. Dzięki temu mogą dojechać wszędzie, gdzie są przejezdne tory. Cztery takie składy kupił samorząd województwa pomorskiego. Dwa pierwsze już wożą Pomorzan.

Składy hybrydowe to zupełnie nowa jakość. Przypomnę, że dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Nowe pociągi pozwolą nam m.in. w jakimś stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii 201 Kościerzyna – Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowaną linią PKM – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Ale takie pociągi to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Fot. A. Olszak

Skoro mówimy o nowych pomorskich pociągach wypada wiedzieć, o czym mówimy. Hybrydy. Starszym słowo to może kojarzyć się z jednym z najstarszych klubów studenckich w Polsce, w którym karierę zaczynali choćby Stańko, Młynarski czy Kofta. Młodsze pokolenie określenie „hybryda” kojarzyć może z samochodami jednej z największych azjatyckich marek. Ale hybrydy to także pojazdy kolejowe.

Choć wolimy jednak nazwę pojazdy dwu-napędowe – zaznacza Konrad Niziński, z firmy Newag, która buduje pomorskie pociągi. O czym tak naprawdę mówimy? – Są to pojazdy, które mogą jeździć zarówno przy zasilaniu z sieci trakcyjnej, jak i z silników spalinowych. Zmiana zasilania podczas postoju zajmuje kilka minut. A zasięg na silniku spalinowym? To nawet do tysiąca km. – opisuje.

Warto podkreślić, że tego typu składy to w naszym regionie absolutna nowość. Do tej pory wzmocniliśmy flotę pojazdów spalinowych, a cały czas inwestujemy w tabor elektryczny. Ale hybryd jeszcze nie kupowaliśmy.

Kontrakt z Newagiem na dostawę czterech pojazdów (hybrydowych) bimodalnych został podpisany wiosną 2023 roku.

Jesteśmy w trakcie realizacji umowy na dostawę czterech pojazdów hybrydowych. Zgodnie z umowa pierwsze dwa pojazdy miały być przekazane do końca września 2024 r. kolejne do połowy października. Ale udało nam się przyspieszyć harmonogram produkcji. Pierwsze dwa pojazdy będą do końca czerwca, a dwa następne jeszcze w tegoroczne wakacje –  mówi Bogdan Laciuga, Nweag S.A. kierownik projektu.

Te oznaczone 36WEhb-005 i 006 są już na Pomorzu. Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim zostanie dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, w ramach którego drugiej edycji województwu pomorskiemu przyznano 65 mln zł, co stanowi 50,81 % ostatecznej wartości inwestycji.

źródło: pomorskie.eu

Poprzedni artykuł

3miejskie restauracje w elitarnym gronie Przewodnika Michelin

Następny artykuł

Popularne centrum handlowe do rozbiórki? Inwestor ma konkretne plany!

powiązane artykuły
Total
0
Share