Składy hybrydowe to zupełnie nowa jakość. Przypomnę, że dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Nowe pociągi pozwolą nam m.in. w jakimś stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii 201 Kościerzyna – Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowaną linią PKM – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Ale takie pociągi to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Skoro mówimy o nowych pomorskich pociągach wypada wiedzieć, o czym mówimy. Hybrydy. Starszym słowo to może kojarzyć się z jednym z najstarszych klubów studenckich w Polsce, w którym karierę zaczynali choćby Stańko, Młynarski czy Kofta. Młodsze pokolenie określenie „hybryda” kojarzyć może z samochodami jednej z największych azjatyckich marek. Ale hybrydy to także pojazdy kolejowe.
Choć wolimy jednak nazwę pojazdy dwu-napędowe – zaznacza Konrad Niziński, z firmy Newag, która buduje pomorskie pociągi. O czym tak naprawdę mówimy? – Są to pojazdy, które mogą jeździć zarówno przy zasilaniu z sieci trakcyjnej, jak i z silników spalinowych. Zmiana zasilania podczas postoju zajmuje kilka minut. A zasięg na silniku spalinowym? To nawet do tysiąca km. – opisuje.
Warto podkreślić, że tego typu składy to w naszym regionie absolutna nowość. Do tej pory wzmocniliśmy flotę pojazdów spalinowych, a cały czas inwestujemy w tabor elektryczny. Ale hybryd jeszcze nie kupowaliśmy.
Jesteśmy w trakcie realizacji umowy na dostawę czterech pojazdów hybrydowych. Zgodnie z umowa pierwsze dwa pojazdy miały być przekazane do końca września 2024 r. kolejne do połowy października. Ale udało nam się przyspieszyć harmonogram produkcji. Pierwsze dwa pojazdy będą do końca czerwca, a dwa następne jeszcze w tegoroczne wakacje – mówi Bogdan Laciuga, Nweag S.A. kierownik projektu.
Te oznaczone 36WEhb-005 i 006 są już na Pomorzu. Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim zostanie dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, w ramach którego drugiej edycji województwu pomorskiemu przyznano 65 mln zł, co stanowi 50,81 % ostatecznej wartości inwestycji.
źródło: pomorskie.eu