Kierunek: Islandia

Spektakl w duchu „zero waste”, zabawna historia Polki podbijającej Islandię, potańcówka dla dzieci z dj-em, koncert islandzkiej gwiazdy Eurowizji. To wszystko i wiele więcej będzie można zobaczyć w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim od 4 do 16 października w ramach przeglądu kultury i sztuki Islandii, KIERUNEK: ISLANDIA.

„Kierunek: Islandia” zaprezentuje różnorodne zjawiska artystyczne tego małego, 350-tysięcznego kraju. Będzie też punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji artystów na emigracji. Spotkanie poruszające ten temat poprowadzi Emiliana Konopka, autorka bloga Utule THULE poświęconego kulturze i sztuce islandzkiej. Rozmawiać będzie m.in. z Ewą Marcinek, która robi karierę literacką w Islandii.

„Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją niestandardową, impresaryjną, stawiającą na działania międzynarodowe, budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach. Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. »Treasure Island – Theater Inclusions« – nasz polsko-islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów. Tym razem nieco dalszych. A przecież wydaje nam się, że tak wiele o nich już wiemy. Islandia to (witajcie stereotypy!) kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy.

Dobrze, że mamy Gudmundura Thorvaldsson i wskazanych przez niego, jako kuratora projektu, islandzkich artystów, którzy do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę” mówi Agata Grenda, Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Na kooperację, zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami, stawia właśnie kurator programu „Kierunek: Islandia”, Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 r. przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge – kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań – i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji,  zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 rok, a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film „Wolka” z udziałem polskiej aktorki.

Projekt Kierunek: Islandia / Treasure Iceland-Theatre Inclusions realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.

Projekt dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu: „wydarzenia artystyczne dla dzieci i młodzieży”.

Więcej: teatrszekspirowski.pl

PROGRAM WYDARZEŃ W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM:

4 PAŹDZIERNIKA, 19.00
NA WYSPIE NIGDZIE/ØLAND
spektakl w wykonaniu MARBLE CROWD

 „Grupa teatralna Marble Crowd wyprodukowała prawdopodobnie najlepszy spektakl ostatniego sezonu. »Øland« jest ambitną produkcją, która stawia czoła nadchodzącej katastrofie ekologicznej, pokazując publiczności, co być może się już wydarzyło”. / GIFT Magazine

Bohaterami spektaklu jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć z pamięci znany im wcześniej świat, potykają się o przeszłość i teraźniejszość, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.

Realizatorzy
  • Pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
  • Scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir
  • Reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson
  • Muzyka: Gunnar Karel Másson
  • Dramaturgia: Igor Dobricic
  • Pomoc w przebieraniu: Tanja Huld Levý
  • Projekcje: Guðmundur Úlfarsson
  • Zdjęcia: Owen Fiene
  • Marketing: Kara Hergils
  • Produkcja: Marble Crowd
  • Pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson
  • Koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii
  • Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Edukacji Islandii, Miasto Rejkiavik, Ambasada Islandii w Oslo
  • Obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir

Czas trwania: 2h (z przerwą)

7 PAŹDZIERNIKA, 19.00
ISLANDIA POLEROWANA
spektakl w wykonaniu REYKJAVÍK ENSEMBLE

Spektakl teatru fizycznego, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę, po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa, opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi analizę relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię. Po spektaklu odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie emigranta artysty za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej – Utule THULE) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.

Realizatorzy
  • Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
  • Tekst i produkcja: Ewa Marcinek
  • Inspicjentka: angela rawlings
  • Muzyka: Anna Halldórsdóttir
  • Reżyseria światła: Juliette Louste
  • Rekwizyty: Michael Godden
  • Dyrektor techniczny: David Nelson
  • Zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic, Rakel Snorradóttir
  • Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson

Czas trwania: 60 min.

8 PAŹDZIERNIKA, 11.00
BABY RAVE DJ IVAR PETUR
POTAŃCÓWKA

Szalone tańce-połamańce dla dzieci powyżej 2 lat i rodziców, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívara Pétura. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i przenieść się do kolorowego świata pełnego balonów i baniek mydlanych.

9 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CLUB ROMANTICA
spektakl w wykonaniu ABENDSHOW

Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. „Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
  • Koncepcja: Friðgeir Einarsson
  • Reżyseria: Pétur Ármannsson
  • Scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir
  • Choreografia: Ásrún Magnúsdóttir
  • Opis: Ólafur Ágúst Stefánsson
  • Muzyka: Snorri Helgason
  • Dźwięk: Baldvin Þór Magnússon
  • Obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason

Czas trwania: 80 min.

11 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CZŁOWIECZA ISTOTA BEZNADZIEJNA
SPEKTAKL

Siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwycięstwo w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku! Islandzka opera młodego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących twórców islandzkich, Adolfa Smári Unnarssona.

Bohaterowie paradują po scenie, szukając sensu i kontemplując. Nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
  • Kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson
  • Tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson
  • Scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir
  • Dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson
  • Reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason
  • Projekcje: Elmar Þórarinsson
  • Dyrygent: Pétur Björnsson
  • Asystent reżysera: Magnús Thorlacius
  • Oprawa graficzna: Gréta Þorkelsdóttir
  • Zdjęcia: Gunnlöð Jóna Rúnarsdóttir
  • Orkierstra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir
  • Obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir, Ólafur Freyr Birkisson

13 PAŹDZIERNIKA, 19.00
DOLINA/THE VALLEY
SPEKTAKL

Nagroda Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą. Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
  • Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
  • Muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
  • Scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
  • Światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
  • Produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
  • Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund
  • Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir

Czas trwania: 60 min.

16 PAŹDZIERNIKA, 20.00
HATARI
KONCERT

Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publiczność mogła poznać Hatari, zachwycić się lub oburzyć, podczas występu zespołu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.

ISLANDZKIE KINO NOIR / PRZEGLĄD FILMÓW W CENTRUM FILMOWYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

Kuratorem przeglądu filmów jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”.
14 PAŹDZIERNIKA / 16.00, 18.00

PAŃSTWO W PAŃSTWIE (BORGRÍKI) 100 MIN., ISLANDIA 2011
„Borgríki” to kryminał o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje proceder human traffic i sutenerstwa. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z prof. UAM Anną Mrozewicz i Jackiem Godkiem.


15 PAŹDZIERNIKA, 16.00
WIR (BRIM) 88 MIN., ISLANDIA 2010

Intrygujące połączenie elementów morskiego thrillera, „nordic noir” i kina grozy. Fabuła „Wiru” opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi statku rybackiego, do której dołącza, na czas jednego rejsu, kobieta.

15 PAŹDZIERNIKA, 18.00
WOLKA 100 MIN., POLSKA/ISLANDIA 2021

Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczenia z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej głównym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z odtwórcami głównych ról w filmie „Wolka” – Olgą Bołądź i Gudmundurem Thorvaldssonem.

źródło: Gdański Teatr Szekspirowski

Poprzedni artykuł

Spora metamorfoza w popularnej części Gdyni. Co się zmieni?

Następny artykuł

Poznaliśmy wyniki Gdańskiego Funduszu Filmowego!

powiązane artykuły
Total
0
Share