Port Gdynia: Budowa placów manewrowo-składowych i rekordowe tempo prac

W Centrum Logistycznym Portu Gdynia otwarto dwa nowe place manewrowo-składowe. Przestrzeń o powierzchni wynoszącej ponad 17 hektarów jest przeznaczona do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych. Za realizację inwestycji odpowiedzialne było konsorcjum firm NDI.

Budowa tytułowych placów składowych to nie wszystko. W ramach inwestycji wykonano także odwodnienie liniowe, uzbrojenie podziemne i naziemne, sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, hydrantowej wespół ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej. W ramach realizacji wybudowano również sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, dwie trafostacje, zbiornik retencyjny z drogą dojazdową, a także pomosty obsługowe dla kontenerów chłodniczych. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku rekordowe tempo prac.

Jesteśmy z tej inwestycji dumni, ponieważ zgodnie z umową mieliśmy ją zakończyć w lipcu 2022 roku, a dla części placu nr 1 o powierzchni blisko 30,1 tys. m kw. uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie już rok przed terminem, czyli w lipcu 2021 roku. Natomiast na pozostałą powierzchnię placu nr 1  – kolejne prawie 60 tys. m2 oraz na plac nr 2 o powierzchni ponad  86, 5 tys. m2 uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie w połowie marca br. Użytkowanie drogi pożarowej uzyskaliśmy w pierwszej połowie czerwca – mówi Sylwia Rogall, Dyrektor Projektu z Grupy NDI.

Nowoczesne rozwiązania

Błyskawiczne tempo prac to jedno, ale warto również podkreślić zastosowanie nowoczesnych rozwiązań. Aby na placach mogły być składowane ciężkie ładunki (do 18 ton na metr kwadratowy) zastosowano specjalny dźwig, który z wysokości sięgającej nawet 40 metrów zrzucał elementy ukształtowane w określony sposób – mowa o ciężarach o wadze od 10 do 40 ton. W ten sposób fala uderzeniowa dogęszczała słabe podłoże.

To nie jedyna ciekawa technologia, wykorzystana na tej budowie. Poza tym używano np. z walca dynamicznego RDC (Roller Dynamic Compaction), który miał kształt trójkątny, kwadratowy lub pięciokątny. Za jego pomocą na powierzchni stosowano impulsy wysokoenergetyczne.

Warto też wspomnieć, że beton był profilowany do zadanej rzędnej wysokościowej za pomocą specjalistycznych maszyn typu Somero z laserową niwelacją listwy profilującej nawierzchnię z dokładnością do kilku milimetrów – zdradza Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z Grupy NDI, która wykonała place.

Wartość tej inwestycji to ponad 70,7 milionów złotych netto. Nowe place to dla Portu Gdynia szansa na rozwój i rozwinięcie połączeń intermodalnych. To ważne szczególnie w kontekście roli, jaką obecnie odgrywa Gdynia – miasta na mapie transeuropejskiej sieci transportowej.

źródło: NDI

Poprzedni artykuł

"Historia zwykłej dziewczyny z Gdyni, którą pokochała cała Polska..."

Następny artykuł

Loch Ness mu niestraszny! Wspaniały wyczyn Piotra Biankowskiego!

powiązane artykuły
Total
0
Share