Nowe rozwiązanie pozwoli załogom statków, które wchodzą do Portu Gdynia lub go opuszczają na dopełnienie niezbędnych formalności w uproszczonej, elektronicznej formie. To dość istotna zmiana dla branży, która przez ostatecznym wdrożeniem w gdyńskim porcie musi najpierw przejść etap testów.
Tytułowy moduł opracowała spółka Polski PCS. Korzystają z niego przedstawiciele armatorów, którzy dzięki nowemu, innowacyjnemu narzędziu mogą wykonać kilka ważnych czynności: zgłoszenie do dyspozytora, zgłoszenie tzw. pre-arrival, zgłoszenia ewidencyjne czy dostęp do planera zawinięć. To podstawowe działania, które pozwalają na bezpieczną obsługę jednostek w gdyńskim porcie, a teraz staną się one bardziej zautomatyzowane.
Dzięki modułowi gdyński port może liczyć przede wszystkim na tzw. reużywalność informacji, wymieniając je w ramach współpracy m.in. z agentami morskimi, partnerami, głównym portowym dyspozytorem czy firmami świadczącymi specjalistyczne usługi pilotażowe i holownicze. W przyszłości system #PCS ma zostać jeszcze rozbudowany o nowe funkcje, które usprawnią procesy obsługi statków i ładunków w gdyńskim porcie.
Aktualnie nowy moduł maklerski znajduje się w fazie testowania, a sam Port Gdynia zachęca swoich kontrahentów, aby aktywnie korzystali z rozwiązania i sprawdzali jego funkcjonalność. Jak to zrobić?
Należy skorzystać z platformy dostępnej pod adresem polskipcs.pl, wcześniej zakładając konto przez bezpośredni kontakt z portalem, podając kluczowe firmowe dane. Wewnątrz działa też elektroniczny system obsługi zgłoszeń, w którym armatorzy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski dotyczące tego, jak działa moduł.
Co dalej? Po fazie testów, jeśli nie wskażą na żadne poważne uchybienia i poprawki, Port Gdynia zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z nowego modułu PCS. Obowiązek będzie dotyczył wypełnienia wszystkich formalności związanych ze zgłaszaniem wejścia statku do portu lub jego opuszczenia.