Rajdowe marzenie z pewnego demoludu…

Historyczne modele pojazdów z roku na rok zyskują sympatię miłośników motoryzacji. Widok kultowych samochodów przywołuje wspomnienia sprzed kilkudziesięciu lat. Jest rodzajem sentymentu, ale także – docenieniem motoryzacyjnej wyjątkowości z którą mieliśmy do czynienia w minionej epoce. Z jedną i drugą emocją możemy się spotkać w gdyńskim salonie Skody.

Mowa o modelu 105S, który jest prezentowany w rajdowej otoczce. Auto zostało wyprodukowane w 1983 roku – w ówczesnej Czechosłowacji. Pojazd posiada moc na poziomie 68KM – to zasługa jednostki o pojemności 1289ccm. Gdy dodamy do tego napęd na tylną oś – przestaje nas dziwić fakt, że mamy do czynienia z wariantem rajdowym, który wiele lat temu był jednym z najbardziej pożądanych pojazdów na trasach rajdowych byłego bloku wschodniego.

Wyjątkowy samochód został wyeksponowany z okazji 20-lecia współpracy marki Skoda z firmą Plichta. Auto należące do Jacka Woźniaka można oglądać w salonie wspomnianej marki, który jest zlokalizowany w Gdyni, przy ulicy Morskiej 80. Prezentowany egzemplarz przynależy do Automobilklubu Morskiego. Z uwagi na wiek – pojazd ma za sobą kilka modyfikacji, między innymi – czterotłoczkowe hamulce z modelu Rapid oraz czterobiegową przekładnię z tzw. „suchymi” przedosiami, która została zaadaptowana z modelu Garde. Całość uzupełnia malowanie stanowiące pakietów stosowanych w budowie modeli do wyścigów górskich i płaskich oraz aluminiowe felgi ATS Classic 7J R15.

  • Rok produkcji: 1983
  • Kraj produkcji: Czechosłowacja
  • Silnik: benzynowy, chłodzony cieczą
  • Liczba cylindrów: cztery
  • Pojemność skokowa: 1289cm3
  • Moc: 50kW (68KM)
  • Masa własna: 855kg
  • Wymiary: 4.16m/1.595m
  • Rozstaw osi: 2.40m
  • Zużycie paliwa: 7l/100km

Skoda 742: historia

Rodzina kompaktowych samochodów osobowych produkowanych pod czechosłowacką marką Skoda Auto w latach 1976-1990. Owa seria zastąpiła modele 100/110. Do napędu używano benzynowych silników R4 OHV montowanych za tylną osią pojazdu. Napęd przenoszony był na tylną oś. Skoda 105 była uboższą wersją modelu Skoda 120, odróżniała się przede wszystkim słabszym silnikiem oraz skromniejszym wykończeniem. Podstawowy model 105S nie miał opuszczanych szyb w tylnych drzwiach, pomimo iż w tym czasie stanowiły one standardowe wyposażenie aut w wersji 4 i 5-drzwiowej.

W sierpniu 1981 roku w wersji wyposażeniowej L okrągłe reflektory przednie zostały zastąpione prostokątnymi. Były one montowane aż do kolejnej modernizacji nadwozia, która nastąpiła w lipcu 1983 roku. To właśnie w tym okresie modele 105 i 120 przeszły gruntowną modernizację. W dużym stopniu zmieniono przednią i tylną część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone, a także zmniejszono rozstaw kół, co przełożyło się na wyższy komfort prowadzenia samochodów. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200mm. Łącznie wyprodukowano 840 561 egzemplarzy Skody 105 w różnych wersjach wyposażenia.

Poprzedni artykuł

"Największa inwestycja drogowa w Gdańsku" ?

Następny artykuł

Poznaliśmy laureatów "Pomorskich Oscarów"!

powiązane artykuły
Total
0
Share