Po premierze w czerwcu ubiegłego roku modelu C3 Aircross, marka Citroën potwierdza swoją ofensywę na rynku SUV-ów światową premierą C5 Aircross Concept, modelu koncepcyjnego przedstawiającego wizję kolejnego SUV-a marki w segmencie C.
Zaprojektowany w oparciu o platformę STLA Medium Grupy Stellantis, C5 Aircross Concept jest pojazdem multienergetycznym. Jego masywny wygląd podkreśla siłę i charakter. Zwarta i muskularna bryła jest specjalnie wyrzeźbiona, aby dodatkowo poprawić właściwości aerodynamiczne nadwozia. W istocie, w segmencie SUV-ów, gdzie sylwetka z definicji nie sprzyja aerodynamice, projektanci zastosowali liczne sztuczki, aby zmniejszyć jej wpływ.
Samochód wyróżnia się pełną i obszerną bryłą nadwozia oraz płynnymi liniami. Jego wysokość została utrzymana, a tylny zwis wydłużony. Z przodu, sylwetka na środku maski została nieco obniżona, natomiast z tyłu dach jest pochyły, klapa bagażnika bardziej pionowa, górna część kabiny zakrzywiona, szyby boczne wyposażone w aerodynamiczne dodatki, a tylne światła Citroën Light Wings są zlicowane i płaskie, aby zoptymalizować przepływ powietrza.
Jeśli chodzi o aerodynamikę, to priorytetową kwestią było radzenie sobie z oporem powietrza. Efekt wirowania strumienia powietrza za pojazdem ma tendencję do jego wstrzymywania, powodując ograniczenie zasięgu. W modelu C5 Aircross Concept zakrzywiona przestrzeń w pobliżu tylnego zderzaka została zaprojektowana w taki sposób, że w zależności od prędkości przepływ powietrza łączący się z wirami jest w stanie częściowo odwrócić opór i zamiast tego wytworzyć ciąg. Dach został niejako wydrążony, i również w tym przypadku miało to na celu poprawę wydajności aerodynamicznej, a pokrywy i wloty powietrza zostały zintegrowane z różnymi częściami pojazdu, aby jeszcze bardziej zwiększyć jego wydajność aerodynamiczną.
Gama Citroëna w Europie opiera się na nowoczesnych platformach dostosowanych do różnych segmentów rynku. Nowe C3 i C3 Aircross są zbudowane na platformie Smart Car, dostosowanej do standardów europejskich i wyposażonej w systemy wspomagające jazdę i łączność, które są w stanie spełnić oczekiwania klientów tego segmentu. C5 Aircross Concept jest zapowiedzią SUV-a opartego na zastosowanej po raz pierwszy przez Citroëna, nowej platformie STLA-Medium. Model koncepcyjny C5 Aircross będący pojazdem oferującym różne napędy (spalinowy, hybrydowy i w 100% elektryczny), będzie w stanie dostosować się do potrzeb i zastosowań szerokiego grona klientów z tego segmentu rynku. Platforma ta pozwoli również klientom korzystać z różnych systemów wspomagających jazdę oraz najnowocześniejszego interfejsu łączności i informacyjno-rozrywkowego. Oferuje również dużą elastyczność pod względem wymiarowania, dzięki czemu jest idealna dla architektów i projektantów. Dzięki długiemu rozstawowi osi C5 Aircross Concept ma idealne proporcje, aby zapewnić dużą przestrzeń dla pięciu osób.
C5 Aircross Concept ukazuje zachwycające nowe proporcje tego, jak może wyglądać kolejny SUV segmentu C gamy. Oferuje również inne innowacje, zwłaszcza wewnątrz samochodu, które na razie pozostają tajemnicą. W środku Citroën zaprojektował strefę wellness o przestronnym wnętrzu, w którym pięć osób będzie mogło się zrelaksować i podróżować w całkowitym spokoju. Całość będzie można odkryć już w 2025 roku.
źródło: Citroen