Systematyczny i konsekwentny rozwój infrastruktury kolejowej na Pomorzu oraz ogromne zainteresowanie podróżami koleją powodują, że samorząd województwa inwestuje nie tylko w budowę i modernizację szlaków kolejowych, ale także w posiadany tabor.
Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla linii PKM po jej elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach obsługujących ruch aglomeracyjny – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – To musi być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Docelowo chcemy, aby było to 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla aglomeracji oraz 11 pojazdów dedykowanych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – dodaje marszałek.
Jakie konkretnie będą nowe pociągi, będzie wiadomo po sporządzeniu specyfikacji przetargowej
Pomorze kolejowym liderem
Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące kolejowych przewozów pasażerskich w 2021 roku. Województwo pomorskie jest liderem wykorzystania kolei przez mieszkańców. Wskaźnik wykorzystania kolei, czyli liczba podróży pociągiem, którą odbył mieszkaniec regionu w 2021 r., wyniósł 19,9.
Ten wynik nie jest najwyższy w historii, ale widać powolne odbicie po okresie pandemii, kiedy liczba podróżnych spadła prawie o połowę – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala pandemii lub inne okoliczności, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy odnotowywać wzrastającą liczbę pasażerów w składach – dodaje.
Drugie miejsce w zestawieniu zajęło województwo mazowieckie. Tam wskaźnik wynosi 13,6.
Warto dodać, że planowany zakup EZT to nie jedyna inwestycja w tabor, jaką planuje samorząd województwa. W drugiej edycji rządowego programu Polski Ład złożony został wniosek na zakup 4 pojazdów o napędzie hybrydowym, spalinowo-elektrycznym. Takie pojazdy są niezbędne z uwagi na przedłużającą się elektryfikacją linii kolejowej nr 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.