Technologiczne newsy

Tradycyjnie już – z kolejnym wydaniem magazynu „warto!” prezentujemy Wam newsy i ciekawostki ze świata technologii. Tym razem zahaczyliśmy o gadżety, gaming oraz neurobiologię. Zapraszamy do lektury!

Powrót Króla

Nieobecność na szczycie sprzedażowych rankingów okazała się być tylko chwilowa. Samsung powrócił na pierwsze miejsce w globalnym zestawieniu smartfonów, wyprzedzając Apple. Wyniki sprzedażowe z pierwszego kwartału mogą napawać dumą przedstawicieli koreańskiego koncernu. W owym okresie Samsung dostarczył na rynek około 20 milionów smartfonów. Czy przetasowanie na rankingowej liście można traktować w kategorii zaskoczenia?

Niekoniecznie. Dużym zaskoczeniem była detronizacja koreańskiej marki. W ostatnim kwartale minionego roku okazało się, że na pierwsze miejsce powędrował Apple – zarówno w kryterium produkcyjnym, jak i w sumie przychodów uzyskanych ze sprzedaży. Kolejny kwartał nie był jednak tak pomyślny dla marki z Cupertino. Z raportu opublikowanego przez Counterpoint Research możemy wyczytać, że Samsung sprzedał 19.7 milionów tytułowych urządzeń, zaś Apple – tylko 17.4. Eksperci podkreślają, iż sukces firmy z Korei opiera się na szerokiej kampanii związanej z serią Galaxy S24. Potwierdzają to dane sprzedażowe, które informują, że owa seria stanowiła blisko 40% wszystkich transakcji.

Koniec rekordowej passy

Gra z Azji rozbiła bank gamingowego świata. Mowa o produkcji Black Myth: Wukong, która odniosła gigantyczny sukces i pobiła kilka rekordów należących do naszej rodzimej gry – Cyberpunk 2077. To właśnie polska produkcja uchodziła za najbardziej wyczekiwaną w historii gamingu. Przez wiele lat żadna z konkurencyjnych produkcji nie zbliżyła się do dzieła wyprodukowanego przez CD Projekt RED.

Aż do teraz. Produkcja z Chin – Black Myth: Wukong szturmem zdobywa rankingi świata gier. Wyniki sprzedaży są imponujące – 10 milionów kopii zostało zakupionych zaledwie w 83 godziny. Chińska produkcja stała się dodatkowo najszybciej sprzedającą się grą w historii platformy Steam w pierwszym dniu od premiery. Dotychczas ten rekord należał do Cyberpunka 2077. Azjatycka propozycja nawiązuje do chińskiej mitologii, została oparta o klasyczną powieść pt. Podróż na Zachód. Jest to gra akcji dla jednego gracza, w której uczestnicy w antropomorficzną małpę z nadprzyrodzonymi mocami. Zainteresowanie grą jest tak duże, że Departament Kultury i Turystyki w prowincji Shanxi, gdzie znajduje się część scenografii zastosowanej w grze, odnotował nagły skok liczby turystów odwiedzających to miejsce.

Technologia zmysłów

Trudno powiedzieć czy ten pomysł traktować jako rewolucję czy też ciekawostkę, jednak faktem jest, że start-up założony przez byłego specjalistę Google zamierza zdigitalizować zmysł węchu. Co ciekawe – spora część inwestorów wierzy w ten rewolucyjny pomysł i wspiera działania naukowca.

Inicjator projektu – Alex Wiltschko, studiował na Harvardzie neurobiologię węchu. Uzyskał tam doktorat w 2016 roku, a następnie nawiązał współpracą z Google. Przez kolejne 5 lat dowodził tam zespołem odpowiedzialnym za wsparcie komputerów w procesie przewidywania zapachów molekuł na podstawie ich struktur. Owe doświadczenie z pewnością pomogły mu w stworzeniu własnego start-upa, który ucyfrowi zmysł węchu. Nowa marka Osmo wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego w celu wykreowania mapy zapachów. Sama zaś mapa to model AI, oparty o gigantyczny zbiór danych, który zawiera ponad 5000 molekuł zapachowych. Firma zaprosiła do współpracy przy swoim projekcie ekspertów z branży perfumiarstwa, aby tworzyć opisy przeróżnych aromatów, a następnie umieszczać te dane w sieci neuronowej. Jeśli koncepcja okaże się skuteczna, może się okazać, że AI będzie zdolna do wcześniejszego wykrywania chorób na podstawie danych zapachowych. Twórcy projektu uważają, że jest to możliwe.

Poprzedni artykuł

Indeks Zdrowych Miast: Jak wypadły miasta z Pomorza, Warmii i Mazur...?

Następny artykuł

Pod ludzkimi skrzydłami [REPORTAŻ]

powiązane artykuły
Total
0
Share