W Gdańsku gorąca dyskusja na temat Mevo 2.0

Radni z Gdańska dyskutowali na temat Mevo! Zakończyła się Sesja Rady Miasta, której tematem były kwestie związane z wprowadzeniem systemu roweru metropolitalnego Mevo. Sesję zwołano na wniosek radnych klubu Prawa i Sprawiedliwości.

Zgodnie z porządkiem sesji wyczerpujących informacji „w sprawie świadczenia polegającego na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji Systemu Roweru Metropolitalnego OMGGS w latach 2017-2023” udzielił prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Ggdańsk Gdynia Sopot Michał Glaser. Stanowisko w tej sprawie przedstawił też Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. W sesji wziął udział Kacper Płażyński, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Ważnym punktem była dyskusja, podczas której urzędnicy odpowiadali na pytania radnych.

Nowy system, nowe założenia  

Przy realizacji dużych projektów zawsze mówi się o ryzyku i zmianach w projekcie. Od sposobu zarządzania nim często zależy to, czy ostatecznie projekt odniesie sukces, czy zakończy się porażką. W tym przypadku Obszar Metropolitarny wyciągnął wnioski z Mevo 1. Ale też trzeba jasno powiedzieć, że Mevo 2 przygotowywany był w innych realiach ekonomicznych i z innymi założeniami. Założeniami, które były przygotowywane w ramach konsultacji, włącznie z tym, czy system ma się składać w pełni rowerów tradycyjnych, czy ma to być system rowerów mieszanych – mówił podczas sesji Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.

fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

Nowym dostawcą rowerów ze wspomaganiem elektrycznym została firma Segway. Charakteryzują się one o połowę większą pojemnością akumulatora, dzięki czemu przejedziemy na jednym “ładowaniu” dłuższą trasę.

Rzeczoznawca wykazał, że Segway cechuje się wysokiej klasy wodoodpornością, a pokrywa zabezpiecza akumulator chroniąc go przed uszkodzeniami mechanicznymi i działaniem ciepła. Koła na pełnych obręczach z lekkich stopów są odporne na uszkodzenia. Rower posiada opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem. Użytkownicy będą mogli skorzystać nie tylko uchwytów na telefon, ale także z indukcyjnej ładowarki do smartfona. Komfortowi jazdy sprzyja automatyczny system przełożeń w rowerze, które upraszcza obsługę i niweluje ryzyko uszkodzenia manetki zmiany biegów. Ponadto ma licznik ładowania i prędkości.

Myślę, że warto podkreślać, że do tej pory generalny wykonawca spółka City Bike Global – nie otrzymała ani jednej złotówki. Wynagrodzenie będzie otrzymywać dopiero po zakończonych miesiącach odpowiednio świadczonej usługi – dodawał Piotr Kryszewski.

Segway na ulicach miast

Segway jeździ w Stanach Zjednoczonych (Providence, Fort Corlins, Penn State 4500 sztuk) oraz w Europie. Firma od 2021 roku odpowiada za 6000 rowerów elektrycznych w Paryżu. Ponad 7000 sztuk jeździ w Niemczech m.in. Berlinie, Düsseldorfie, Kolonii czy Saarbrücken, a 4100 w Belgii. Segway obsługuje również rower miejski w Wielkiej Brytanii (1300 rowerów) i Włoszech (1800 rowerów). Z jednośladów wyprodukowanych przez podwykonawcę korzystają także mieszkańcy Niderlandów (400 rowerów), Nowej Zelandii (150 rowerów) i krajów skandynawskich.

Uruchomienie systemu Mevo 2.0

W dniu 23 maja OMGGS podpisał z City Bike Global aneks do umowy zawartej w dniu 8 lutego 2022 roku, co powoduje, że w sierpniu bieżącego roku ponownie rozpoczęte zostaną wewnętrzne testy. Gdy będą przebiegały pomyślnie, we wrześniu operator udostępni system mieszkańcom Obszaru Metropolitalnego w ramach testów zewnętrznych. Po ich zakończeniu, gdy wszystko będzie przebiegało jak należy, system zostanie oddany do użytku mieszkańców.

Jestem głęboko przekonany, że jeszcze w tym roku, za parę miesięcy, z sukcesem uruchomimy system rowerów miejskich dla 16 gmin. System stabilny, funkcjonalny, ale przede wszystkim bezpieczny – zakończył swoje wystąpienie Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.

Poprzedni artykuł

Gdańsk: Nowy Prezes Zarządu PGE. Kim jest?

Następny artykuł

Sopot: Jubileuszowa edycja Międzynarodowych Zawodów

powiązane artykuły
Total
0
Share