Co się zmieniło?
Rewitalizacja ul. Kolejowej to wielobranżowa inwestycja, która objęła przebudowę układu dróg wokół sopockiego dworca kolejowego. W ramach inwestycji powstała tzw. strefa woonerf. Przebudowa ulic: Kolejowej i Marynarzy oraz ciągów pieszo-jezdnych pomiędzy aleją Niepodległości i ul. Kolejową, umożliwiła stworzenie współdzielonej przestrzeni dla ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Projekt objął także przebudowę układu drogowego ul. Podjazd, skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Podjazd/ul. Sikorskiego, wraz z budową i przebudową uzbrojenia podziemnego: kanalizacji deszczowej, przebudowy zamkniętych koryt dwóch sopockich potoków, sieci wodno-kanalizacyjnych, oświetlenia ulicznego oraz sieci teletechnicznej. Zmodernizowane zostały ciągi pieszo – jezdne, powstał zdrój uliczny oraz ekrany i gabionowe elementy dekoracji, zakrywające mury oporowe od strony torów kolejowych. Zamontowano pierwszy w Sopocie dwupoziomowy parking rowerowy. Teren wzbogacił się o elementy małej architektury takie jak stylowe i energooszczędne lampy miejskie, wygodne ławki i kosze na śmieci.
Zielony i bezpieczny Sopot
Zmodernizowana ulica Kolejowa to kolejne przyjazne miejsce w Sopocie po oddanej w ubiegłym roku ul. Parkowej. Dużo zieleni, kwiaty, nowoczesna mała architektura, a przede wszystkim uspokojenie ruchu i pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów. Woonerf to taki sposób na organizowanie przestrzeni, który bardzo polubiliśmy w naszym mieście. Co więcej, idealnie pasuje do kurortowego charakteru Sopotu, dlatego już planujemy kolejne – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Warto również podkreślić praktyczne znaczenie tej przebudowy, bo jednocześnie zmodernizowaliśmy infrastrukturę i sieci podziemne, a zwłaszcza kanalizację deszczową, co znacznie poprawia bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, zwłaszcza dolnych obszarów miasta. Takie prace zostały również przeprowadzone na ul. Kolejowej – dodaje wiceprezydent Sopotu.
Rezygnacja z tradycyjnego układu chodnik – jezdnia – chodnik pozwoliła optymalnie gospodarować przestrzenią, której ważnym elementem stała się zieleń. Ponad 5,5 tys. nowych roślin: drzew, krzewów, traw i kwiatów sprawiło, że będąc w centrum nie odczuwamy przytłaczającego ciężaru miasta tętniącego życiem.
Dlaczego woonerf?
Istotna była rezygnacja z tradycyjnego układu, czyli jezdni i dwóch chodników – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. Stworzyliśmy w centrum miasta przestrzeń idealnie „skrojoną” pod przechodnia. Przestrzeń ta daje pierwszeństwo pieszym i rowerzystom, co wymusza spowolniony ruch samochodowy. To kierowcy muszą na bieżąco dostosowywać się do warunków, w który się znajdują. Dzięki tym ograniczeniom ruch pojazdów na woonerfach to niezbędne minimum – dodaje Wojciech Ogint.
Podczas remontu ulic Kolejowej i Podjazd przebudowane zostały także zamknięte koryta dwóch potoków: potoku Bohaterów Monte Cassino oraz potoku Haffnera. Oba potoki na całym swym przebiegu, od źródeł do ujść, przebiegają przez tereny zabudowane. Potok BMC jest potokiem w pełni skanalizowanym, Potok Haffnera w znacznej swojej części jest zakryty, a najbardziej znanym jego odcinkiem odkrytym jest tzw. Potok Elizy. W Sopocie potoki są naturalną zlewnią wód opadowych. Zasilane są zarówno poprzez spływ powierzchniowy wód opadowych, jak również przez odpływ wód opadowych kanalizacją deszczową, po wcześniejszym ich podczyszczeniu z substancji ropopochodnych i zawiesin.
Woonerf w liczbach:
- prace trwały 255 dni;
- przebudowano 890 metrów kanalizacji deszczowej;
- ułożono 1856 metrów linii kablowych oświetlenia ulicznego;
- ułożono 447 metrów linii kablowych niskiego i średniego napięcia;
- ułożono 517 metrów kanału teletechnicznego;
- zbudowano 3 zbiorniki retencyjne;
- ułożono 730 ton nawierzchni bitumicznej;
- ułożono 4385 m² nawierzchni z kostki;
- nasadzono w sumie 62 drzewa:
- lipa drobnolistna 34 szt.
- śliwa wiśniowa Pissardii 6 szt.
- czeremcha pospolita 5 szt.
- kasztanowiec biały 2 szt.
- świdośliwa Lamarcka 5 szt.
- sosna czarna 8 szt.
- jabłoń ozdobna Royality 1 szt.
- grab kolumnowy 1 szt
- zasadzono żywopłot grabowy – 1043 szt.;
- zasadzono 4530 sztuk sadzonek roślin, m.in. róże rabatowe, irga płożąca, kosodrzewina, hosty, bluszcze, barwinki, bodziszki, tawuły, berberysy, hortensje, śnieguliczki, irysy, bzy;
- na terenie objętym inwestycją wymieniono 23 koszy ulicznych, ustawiono 24 ławki.
źródło: UM Sopot