Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2023. Rozwijamy biznesowe pasje [ROZMOWA]

Serdecznie zapraszamy do rozmowy z Łukaszem Rokickim z Agencji Rozwoju Pomorza – regionalnym koordynatorem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w województwie pomorskim.

Czym jest Światowy Tydzień Przedsiębiorczości?

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to kampania, która ma na celu promocję postaw przedsiębiorczych w każdym kraju i społeczności na całym świecie. Wydarzenie organizowane jest co rok w listopadzie. W ostatnich latach około 10 milionów ludzi wzięło udział w dziesiątkach tysięcy wydarzeń, które inspirują do działania, dostarczają wiedzy i pozwalają na nawiązywanie kontaktów. Uczestnicy wykorzystują ŚTP aby się rozwijać. Tydzień wzmacnia tworzenie dobrego klimat dla przedsiębiorczości.

Skąd wziął się pomysł na tę inicjatywę? Jak wyglądały początki projektu?

Pomysłodawcami Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości są premier Wielkiej Brytanii Gordon Brown, prezes amerykańskiej Fundacji Kauffmana – Carl Schramm i brytyjska rządowo-biznesowa organizacja Make Your Mark. Pierwszy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości zorganizowano w 2008 roku. Jego organizatorem jest inicjatywa Global Entrepreneurship Network. Aktualnie ŚTP odbywa się w ponad 180 krajach.

Jaki jest udział Agencji Rozwoju Pomorza w tym wydarzeniu?

Kampanie krajowe są prowadzone przez lokalnych organizatorów wydarzeń, którzy planują działania dostosowane do potrzeb swojej społeczności. Odbywają się zarówno małe spotkania jak i masowe wydarzenia. W Polsce ŚTP realizowany był już od pierwszej jego światowej edycji i bardzo szybko zaangażowaliśmy się w tę akcję w regionie. W pomorskim pierwszy ŚTP odbył się już w 2009 roku.

Za organizację Tygodnia w naszym kraju odpowiada Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, która jest częścią sieci Global Entrepreneurship Network. W każdym województwie wyznaczony jest koordynator, który podpisuje z Fundacją porozumienie o organizacji wydarzenia w swoim regionie. W pomorskim od początku do chwili obecnej jest to Agencja Rozwoju Pomorza. Zwróciliśmy uwagę na ŚTP ponieważ jego cele zgadzają się z misją ARP – działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.

Jak działa ŚTP?

Podmioty, którym bliska jest idea przedsiębiorczości mogą zgłosić się jako Partnerzy – np. instytucje, urzędy, uczelnie, firmy – i podzielić się wiedzą i doświadczeniem organizując różnego rodzaju wydarzenia jak szkolenia, warsztaty, debaty, konsultacje czy networking. W ten sposób powstaje program, który jest publikowany na stronach ŚTP. Zainteresowane rozwojem osoby mogą skorzystać z takich propozycji. Informacja o wydarzeniach w danym roku znajduje się zawsze na stronach koordynatora. Aby ułatwić dostęp do proponowanych treści udział w spotkaniach jest nieodpłatny. W przypadku studentów czy osób, które dopiero poszukują swojej drogi to na pewno spore ułatwienie. Nasze zadanie jako ARP to koordynacja tych wszystkich działań – rejestracja partnerów, koordynacja tworzenia programu w regionie, wsparcie rekrutacji i promocji. Jako ARP organizujemy też zawsze własne wydarzenia.

Czy Partnerzy muszą spełnić jakieś specjalne wymagania?

Partnerem może być właściwie każdy dla kogo przedsiębiorczość jest pasją i chciałby się podzielić swoją wiedzą, doświadczeniem i zainspirować innych. Są to zarówno osoby prywatne, instytucje, szkoły, przedsiębiorstwa. Forma wydarzenia jest otwarta. Jedyne co trzeba zrobić to zgłosić swoją propozycję, zarejestrować się na stronie i oczywiście zorganizować swój event bezpłatnie. U nas w regionie Partnerzy, którzy dołączyli do nas w pierwszych latach są z nami do dziś i wciąż dołączają kolejni.

Obecnie w programie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości mogą znaleźć coś dla siebie zarówno startupy, jak i doświadczeni przedsiębiorcy. Słowem – wszyscy Ci, którzy chcą działać skuteczniej.

Łukasz Rokicki

Kto uczestniczy w tych spotkaniach?

Zaczęło się od grupy, która najbardziej potrzebowała wiedzy na temat przedsiębiorczości, osób wchodzących na rynek pracy, kończących edukację, czy dokształcających się. Szybko okazało się, że także osoby doświadczone, zarówno pracujące jak i działający od lat przedsiębiorcy, poszukują aktualnej wiedzy w różnych obszarach. Obecnie w programie ŚTP mogą znaleźć coś dla siebie startupy jak i doświadczeni przedsiębiorcy, osoby poszukujące nowych pomysłów na działalność jak i Ci, którzy chcą działać skuteczniej.

Z propozycji ŚTP aktualnie w regionie korzystają nawet przedszkolaki. Od 3 lat dostaję zdjęcia od Partnera, który organizuje w ramach ŚTP spotkania dla najmłodszych. Celem jest budowanie od najmłodszych lat świadomości przedsiębiorczej. Przykładowo, dzieci rysują kim chciałyby być w przyszłości – np. strażakiem czy chcą mieć swój samochód i swoją firmę. Rozmawiają o przedsiębiorczości odpowiednio do wieku. Choćby o tym, że wujek ma firmę a mój ma wulkanizację i prowadzi zakład. Często jest to połączone z wizytami w firmach. Dla dzieci to możliwość otwierania horyzontów, że firmy działają, że można realizować marzenia, dawać innym pracę. Szczególnie ma to znaczenie dla dzieci, których rodzice nie są przedsiębiorcami. Cieszy nas gdy słyszymy od Partnerów, że wydarzenia ŚTP są pozytywnie oceniane przez uczestników w każdym wieku.

Jakie tematy proponują Partnerzy w ramach ŚTP?

Zakres tematyczny jest ogromy. Początkowo były to głownie takie tematy typu, jak napisać CV, jak założyć własną firmę czy jak pozyskać fundusze europejskie dla młodych przedsiębiorców. Dziś tematyka się znacznie poszerzyła. Mamy zarówno warsztaty ze spraw prawno-księgowych dla przedsiębiorców jak i z kompetencji miękkich dla menadżerów. Można zdobyć informacje ze skutecznej komunikacji, zasad prowadzenia biznesu, psychologii, mediacji, inwestycji, pozyskania funduszy unijnych i wiele, wiele innych.

Swoje propozycje podczas ŚTP tworzą nasze uczelnie wyższe z tematyką dostosowaną głównie do studentów. Wykłady i spotkania organizował m.in. Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska. Angażują się także uczelnie prywatne, które co rok coś proponują. Organizują dedykowane studentom wydarzenie na uczelni samodzielnie lub we współpracy z innymi partnerami lub nami (koordynatorem). Taka współpraca pomiędzy partnerami ŚTP z roku na rok coraz bardziej się rozwija.

W każdej kolejnej edycji pojawia się coś nowego. Koordynatorzy regionalni, przygotowując wspólnie kolejną edycję, m.in. wymyślają temat przewodni ŚTP na dany rok dla całego kraju. Wybieramy zagadnienia, które są aktualne tu i teraz, dotyczące przedsiębiorców i osób młodych. Staramy się aby w Programach ŚTP w regionach jakaś część wydarzeń dotyczyła takiego tematu wiodącego na dany rok i poszukujemy Partnerów, którzy mogliby je zrealizować.

Do lamusa odeszły tematy urzędowe, twarde, informacje, które można dziś znaleźć w internecie. Dziś zmiany zachodzą szybko i ludzie chcą się w nich orientować.

Łukasz Rokicki

W ostatnich latach podejmowana problematyka dotyczyła głównie dostosowywaniu się do zmian. Wiele mówiono o zmianach w biznesie, o pandemii, jak sobie radzić z takimi wyzwaniami, które są od nas  niezależne. Wcześniej były kwestie zrównoważonego rozwoju, praktyk w biznesie związanych z dbałością o środowisko. Zawsze podejmowane są zagadnienia ważne z punktu widzenia przedsiębiorcy w danym czasie. W zeszłym roku była mowa o elastyczności bez granic. Rozmawiano m.in. o TIK TOKU i promowaniu marki przez tego typu media. W 2023 roku organizujemy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości pod hasłem “Rewolucje technologiczne”.

Do lamusa odeszły tematy urzędowe, twarde, informacje, które można dziś znaleźć w intrenecie. Bardziej poszukiwane są spotkania służące rozwojowi osobistemu, dzieleniu się doświadczeniem, tematy inspirujące do działania, wskazujące nowe kierunki w biznesie. Dziś zmiany zachodzą szybko i ludzie chcą się w nich orientować.

W jaki sposób ŚTP zmienia się na przestrzeni lat?

Przede wszystkim rośnie liczba wydarzeń. Zaczynaliśmy w pomorskim od około 20 a teraz mamy od 60 do ponad 100. W jednym roku było ich 120 a w innym 90, 70 wydarzeń, ale za to zorganizowano większe imprezy i w efekcie uczestniczyło w nich więcej osób.  

Przez pandemię zmodyfikowaliśmy sposób organizacji spotkań. Edycja w 2021 roku nie była odwołana, tylko zmieniono sposób udziału na formę online. Statystycznie mieliśmy wtedy więcej uczestników niż przy wcześniejszych edycjach, które odbywały się wyłącznie stacjonarnie. To doświadczenie sprawiło, że forma hybrydowa wydarzeń zostanie z nami na kolejne lata. Szukamy wciąż aktualnych tematów. Nawet jeśli z roku na rok jakieś zagadnienia się powtarzają, to staramy się aby były uaktualniane i uwzględniały wyzwania czasu. Podczas pandemii zwracaliśmy uwagę m.in. jak się dostosować do zmian, jak korzystać z nowych narzędzi aby utrzymać biznes.

Wraz z pojawianiem się w regionie inwestorów spoza Polski coraz częściej wśród Partnerów pojawiają się zagraniczne korporacje. Biorą udział w ŚTP dzieląc się swoim międzynarodowym doświadczeniem np. w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Mamy też przykłady byłych uczestników spotkań ŚTP, którzy dziś są prelegentami, prezentują swoją historię i dzielą się doświadczeniem. Zaczynali chodzić na  spotkania ŚTP jako studenci a teraz występują jako osoby mające firmę i ugruntowaną wiedzę na temat biznesu. Jeśli ktoś wraca jako prelegent to dla nas ważne potwierdzenie wartości tego typu wydarzeń i dowód, że ŚTP pomaga rozwijać skrzydła.

Z rosnącej ilości uczestników ŚTP na przestrzeni lat wnioskujemy, że forma i tematyka odpowiada zainteresowanym. Takie statystyki ogromnie motywują do pracy. Do działania napędza mnie też energia spotkań podczas Tygodnia, zapał i zainteresowanie jakim dzielą się ludzie.

Jak organizacja ŚTP wygląda w całej Polsce i jak wygląda pomorskie na tle kraju?

W 2018 roku otrzymaliśmy nagrodę za organizację największej ilości wydarzeń. Odbyło się wtedy u nas ponad sto eventów. Co roku jesteśmy w tej kategorii w czołówce. Zdobywamy najczęściej 2, 3 ale było i 4 miejsce. W czołówce są też Województwo Kujawsko-Pomorskie, Kraków no i Warszawa. Przy czym w Warszawie jest więcej dużych imprez, konferencji, a niewielka liczba mniejszych spotkań – tak popularnych u nas. Wydarzenia są też organizowane głównie w stolicy a w regionach podwarszawskich dzieje się niewiele.

W pomorskim podczas ŚTP Wojewódzki Urząd Pracy (WUP) organizuje Pomorski Dzień Przedsiębiorczości. Zaangażowane są w to wszystkie powiatowe urzędy pracy i choćby dzięki temu docieramy szeroko poza Trójmiasto. WUP nawiązuje współpracę z różnymi podmiotami tak aby w każdym powiecie wydarzyło się coś ciekawego i trafiamy do mniejszych miejscowości. Każdy zainteresowany może skorzystać z programu ŚTP – czy to są konsultacje, warsztaty, spotkanie z przedsiębiorcą. A WUP to tylko jeden z partnerów, którzy działają szeroko, poza Gdańskiem, Sopotem i Gdynią.

Organizowane spotkanie to okazja do nawiązania kontaktu z przyszłymi klientami. Dzięki temu obie strony i organizator i uczestnik ma szanse na rozwój biznesu.

Łukasz Rokicki

W jaki sposób udaje się Wam dotrzeć z informacją o ŚTP do coraz większej liczby uczestników?

W naszym regionie nigdy nie było potrzeby inwestowania w płatną reklamę Tygodnia. Wystarcza bezpłatne rozpowszechnianie informacji. Przez media społecznościowe, strony internetowe, newslettery tak nasze jak i partnerów. Zdobywamy patronaty medialne aby zaangażować lokalne media. Na pewno kluczową rolę odgrywa marketing szeptany. Zadowoleni uczestnicy poprzednich lat przychodzą w kolejnym roku zabierając ze sobą znajomych.

Jakie korzyści odnoszą partnerzy?

Dzielenie się z innymi wiedzą, swoją pasją daje ogromną satysfakcję. Świadomość, że takie jedno spotkanie może być ważne dla czyjejś historii biznesu. To ważny powód, rosnącej liczby partnerów. Oczywiście ŚTP to także okazja do bezpłatnej reklamy swojej działalności, budowy wizerunku, prezentacji doświadczenia, wiedzy i kompetencji. Promujemy ich w informacjach o ŚTP na stronie internetowej i innych dostępnych nam kanałach komunikacji jak media społecznościowe, w raportach po zakończeniu wydarzenia itp. Informacje na ich temat upowszechniają się przede wszystkim wśród uczestników. Organizowane spotkanie to okazja do nawiązania kontaktu z przyszłymi klientami. Dzięki temu obie strony i organizator i uczestnik ma szanse na rozwój swojego biznesu.

Czy prace nad tegoroczną edycją już się rozpoczęły i jakie koordynator miewa obawy?

Tak. Mamy już termin. W tym roku ŚTP odbędzie się w dniach od 13 do 19 listopada. Od września partnerzy mogą zgłaszać swoje propozycje. Każda edycja wiąże się dla mnie z lekkim niepokojem. Czy zgłoszą się partnerzy, czy zrobią to w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób. Oczywiście bywa też lekkie napięcie, czy zapisane osoby przyjdą. Jednak nawet na spotkaniach, na które przychodzi klika osób bywa wspaniała atmosfera. To nie są wyjątki, że podczas spotkania rozwija się dyskusja i tworzy się taka atmosfera, że w efekcie wydarzenie  zaplanowane na 1,5 godziny trwa 3.

Jednak mój stres jest niewielki wobec satysfakcji jaką mam z pracy koordynatora regionalnego. 8 lat pełnienia  tych obowiązków nauczyło mnie, że warto to robić, że mamy wielki potencjał przedsiębiorczy w regionie. Spotykani na ŚTP przedsiębiorcy to ludzie z pasją, otwarci, poszukujący rozwoju. Imponuje mi ich gotowość do wymiany doświadczeń i współpracy.

Poprzedni artykuł

Znany raper otwiera lokal w Trójmieście!

Następny artykuł

Znachor. Sentymenty i profanacje

powiązane artykuły
Total
0
Share