Zielone paliwo dla statków produkowane w Gdyni…?

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyło się spotkanie przedstawicieli gdyńskiego samorządu z gronem praktyków z wieloletnim doświadczeniem z branży morskiej i przemysłowej. Cel – omówić możliwości produkcji w Gdyni paliwa przyszłości – e-metanolu.

Ten projekt może być bardzo istotnym impulsem do rozwoju wielu branż w Gdyni. Miasto jest zainteresowane różnymi aspektami tego projektu, zwłaszcza możliwością zagospodarowania ciepła odpadowego, których duże ilości powstają w procesie produkcji e-metanolu. Nasze domy mogłoby być ogrzewane „zielonym ciepłem”. Realizacja projektu o takiej skali, zbudowanie innowacyjnego modelu biznesowego i stworzenie zielonego eko-systemu przyniosłoby korzyści zarówno dla mieszkańców, miasta jak i portu.

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka ds. gospodarki.

Uruchomienie produkcji zielonego metanolu w Gdyni oznaczałoby nowe miejsca pracy, wpływy z podatków, rozwój gdyńskich przedsiębiorstw i niezależność energetyczną.

Międzynarodowe doświadczenie

Projekt produkcji e-metanolu w Gdyni jest realizowany w oparciu o sprawdzone rozwiązania z przedsięwzięć realizowanych w Finlandii, Szwecji, Danii i Holandii. Jego inicjatorem jest spółka Strand Eco Energy, która ma doświadczenie w realizacji podobnego projektu w porcie Kokkola w północnej Finlandii.

Tego typu projekt to inwestycja na poziomie 0,5 mld euro. Gdynia – lider w obszarze ekologii, z istniejącą infrastrukturą portową, z dostępem do kawern solnych jako magazynu wodoru potrzebnego do produkcji e-metanolu, oraz z działającą na terenie miasta elektrociepłownią PGE EC – wytwórcą CO2 potrzebnego do produkcji e-metnolu jest optymalnym miejscem dla takiej inwestycji – mówił na spotkaniu Casse Strand, założyciel firmy.

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele firmy R.Power, niezależnego producenta energii rozwijającego projekty odnawialne na dużą skalę w Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Rumunii i Włoszech. Produkcja zielonego metanolu wymaga dużej ilości zielonej energii. RPower jest gotowa dostarczać znaczącą część energii wymaganej dla zaspokojenia potrzeb projektu, których całość szacowana jest na poziomie 2 TWh rocznie (jest to ponad 1% łącznie zużywanej energii – „czarnej” i tej „zielonej” – w Polsce w 2023 roku).

Jesteśmy również gotowi zaangażować się w budowę i obsługę elektrolizerów potrzebnych do produkcji zielonego wodoru a w konsekwencji e-metanolu. Potwierdzenie zainteresowania Miasta Gdyni projektem jest dla nas bodźcem do dalszego działania w tym temacie.

Marcin Słomczyński, Head of Central Europe / Head of Hydrogen w firmie R.Power.

Jeżeli wszystkie zainteresowane projektem strony dojdą do porozumienia, na terenie miasta może powstać największa w Polsce infrastruktura do produkcji e-metanolu, zapewniająca 200 tys. ton tego ekologicznego paliwa rocznie. Aby tak się stało, Strand Eco Energy będzie prowadzić rozmowy z Zarządem Portu Gdynia oraz firmami Orlen i PGNiG, mając już poparcie gdyńskiego samorządu oraz obsługującego w porcie kontenerowce terminalu BCT.

E-metanol. Co to jest?

E-metanol to alkohol metylowy, do pozyskania którego potrzebna jest zielona energia (tę do Gdyni dostarczałaby firma R.Power), dwutlenek węgla (mógłby być przechwytywany z gdyńskiej elektrociepłowni PGE EC) oraz wodór, do produkcji którego należałoby wybudować elektrolizery.

Zielony metanol ma szansę zastąpić paliwa kopalne w branży morskiej, odpowiedzialnej za 3% globalnych emisji dwutlenku węgla. Wprowadzenie ekologicznego paliwa to już konieczność wobec zmian klimatycznych, tak aby przede wszystkim największe kontenerowce, zawijające również do portu w Gdyni, obniżały tym sposobem swój ślad węglowy. Operatorzy klasy Maersk już przestawiają swoją flotę na nowe paliwo. Ślad węglowy kontenerowców napędzanych e-metanolem jest zdecydowanie mniejszy, gdyż zarówno produkcja jak i spalanie tego paliwa są bardziej ekologiczne. Jak podaje portal chemiaibiznes.com.pl, zakłada się, że użycie e-metanolu pozwoli na obniżenie emisji CO2 o 95%, tlenków azotu o 80%, a także całkowicie wyeliminuje problem emisji tlenków siarki.

Możliwość tankowania e-metanolu w Porcie Gdynia, otwiera go więc na nowoczesną flotę, takich operatorów jak Maersk czy MSC. Pożytecznym odpadem w procesie produkcji e-metanolu są duże ilości ciepła, które można użyć do ogrzewania mieszkań. Zainteresowanie wykorzystaniem takiego źródła ciepła wyraził już inwestor Vastint, odpowiedzialny za inwestycję Waterfront II. Projekt produkcji e-metanolu w Gdyni na tym etapie rozwoju ma więc już wielu zwolenników, a zatem i duże szanse na powodzenie.

  • źródło: UM Gdynia
  • foto: P. Kozłowski
Poprzedni artykuł

Gdynia: Ponad 800 tys. złotych dla lokalnej kultury

Następny artykuł

Inwestycja w Parku Oliwskim. Podpisano projekt!

powiązane artykuły
Total
0
Share