To pierwszy w województwie pomorskim kompleksowy system wspierający działalność eksportową firm. Kierowany jest zarówno do firm, które jeszcze nie podejmowały działań eksportowych, jak również do tych, które już działają na rynkach zagranicznych. W ramach projektu Pomorski Broker Eksportowy (PBE) przedsiębiorcy mieli możliwość prezentacji swojego potencjału eksportowego m.in. poprzez udział w targach, misjach gospodarczych oraz konferencjach branżowych i seminariach poświęconych tematyce prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach międzynarodowych. Ponadto, mogły skorzystać z dofinansowania kosztów udziału w targach międzynarodowych a także organizowanych w ramach projektu misjach gospodarczych.
Na międzynarodowych wydarzeniach
W ramach projektu PBE analizowane są potrzeby regionu, trendy światowe i wybierane są rynki, na których nasze firmy mają potencjalne szanse na nawiązanie współpracy. Szeroka oferta pomorskiego biznesu, innowacyjność oraz jakość produktów pozwala zawalczyć o najtrudniejsze kierunki eksportowe. Z reguły organizowano wyjazdy na międzynarodowe eventy dedykowane wybranej branży, np. z sektora spożywczego, kosmetycznego, stoczniowego, IT ale również przygotowano wielobranżowe misje gospodarcze. Firmy uczestniczyły w wydarzeniach na całym świecie m.in. w krajach Unii Europejskiej, w tym: w Hiszpani, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, krajach skandynawskich ale również w USA, Kanadzie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kazachstanie czy w Chinach. Każdy wyjazd pozwolił na zdobycie nowych kontaktów biznesowych oraz wiedzy o konkretnych rynkach. W listopadzie 2023 roku ARP umożliwiła firmom – Baltic Daving Solutions, BPLAST, LKK, NAVA Engineering, SEACON Enginerring, Seatech Engineerint – udział w Pacific Marine Expo, największych targach morskich na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Organizatorzy wydarzenia przygotowali wiele spotkań i prelekcji dotyczących bezpieczeństwa na morzu, nowości technicznych, kwestii prawnych i innych zagadnień. Podstawową korzyścią była jednak możliwość nawiązania relacji z nowymi klientami.
Z szansą na Meksyk
Przykładem korzyści jakie zyskują przedsiębiorstwa dzięki PBE może być BPLAST ze Słupska. Ta rodzinna firma, wchodząca w skład grupy FACH-PAK, stworzyła pierwszą w Polsce i w Europie Wschodniej linię specjalistycznych pojemników izolowanych spienionym polietylenem dla przetwórstwa spożywczego. Pojemniki są projektowane i wytwarzane metodą rotomouldingu na nowoczesnych liniach produkcyjnych w fabryce BPLAST
Zasadniczym atutem produktu jest unikalna technologia produkcji, która umożliwia zbudowanie gładkiej i w pełni higienicznej konstrukcji. Dodatkowo wewnętrzna izolacja w formie spienionego polietylenu połączona z polietylenową konstrukcją jest łatwa w naprawie oraz nadaje się do pełnego recyklingu, co w dzisiejszych czasach wysokiej świadomości proekologicznej wydaje się być kolejną cenną zaletą. Innowacyjne skrzyniopalety BPLAST mają zastosowanie głównie tam, gdzie potrzebne są wyjątkowo mocne i trwałe kontenery paletowe, czyli w rybołówstwie, przetwórstwie ryb i owoców morza, branży mięsnej oraz w gospodarce odpadami. Dzięki gładkiej konstrukcji pojemniki są bardzo łatwe w utrzymaniu czystości. Pojemniki izolowane od BPLAST są dzisiaj synonimem bezpieczeństwa żywności na produkcji. Korzystają z nich największe i najbardziej liczące się przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego, nie tylko na naszym rodzimym polskim i europejskim rynku, ale także daleko poza granicami UE. Wyjazd do USA zorganizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza był okazją do nawiązania nowych kontaktów, tym razem z kontrahentami z Meksyku.
Wyjazd był bardzo dobrze zorganizowany i dał okazję na pokazanie się na nowym rynku zachodniego wybrzeża USA oraz Alaski, który z naszego punktu widzenia jest bardzo interesujący, ale na którym, być może, ciężko byłoby nam się promować samemu. Wsparcie ARP było nieocenione, gdyż zadbali o całą organizację wydarzenia włącznie z przelotami i hotelem. To bardzo ważne, ponieważ z naszego doświadczenia te niepozorne kwestie są bardzo czasochłonne. Dzięki takiemu wsparciu mogliśmy spokojnie skupić się na wysyłce wzorów i skoncentrować na planowaniu wydarzenia od strony wystawcy. Kolejna kwestia, to siła stoiska grupowego dzięki czemu mieliśmy możliwość bycia w lepszej lokalizacji co niewątpliwie ma znaczenie podczas każdego wydarzenia tego typu. Co do samych targów to oczywiście, zakładaliśmy, że przyniosą one korzyści i z ogromną radością przyjęliśmy zaproszenie do współpracy od nowego meksykańskiego partnera. Teraz kilka tygodni po targach jesteśmy z nim w stałym kontakcie. Wysłaliśmy pierwsze oferty skutkiem czego spodziewamy się pierwszych zamówień.
Tomasz Budrewicz – właściciel BPLAST.
źródło: ARP