Nieruchomość ma ogromny potencjał. Jej wyjątkowa lokalizacja, przy głębokowodnej części Portu Gdańsk, w połączeniu z inwestycjami, zarówno od strony lądu jak i wody, zrealizowanymi w ostatnim czasie przez ZMPG S.A., PKP PLK i Urząd Morski w Gdyni, to gwarancja sukcesu dla lokującego się tam biznesu. Ponadto teren ten objęty jest aktualnym pozwoleniem na budowę, które obejmuje tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku zbóż. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno – usługową.
Niewątpliwym atutem nieruchomości jest jej doskonałe skomunikowanie. Ponad dwa lata temu dobiegła końca modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego zlokalizowanego w Porcie Zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. Wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do przedmiotowej nieruchomości, powstały 4 obiekty mostowe. Inwestycje u bram portu zrealizowały też inne podmioty, w tym PKP PLK. W ramach projektu pod nazwą „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowywanych zostało ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych. Inwestycja ta z pewnością przyczyniła się do zwiększenia przepustowości kolejowej a zatem i atrakcyjności Portu Gdańsk w oczach inwestorów.
O poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał też Urząd Morski w Gdyni. W grudniu 2019 r. zakończył modernizację toru wodnego do Portu Północnego. Do prac czerpalnych przy przebudowie toru zaangażowano największą na świecie pogłębiarkę. Teraz tor podejściowy jest szerszy i głębszy (głębokość techniczna wynosi 18 m). Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju portu było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych.
Wszystkie te inwestycje były kluczowe dla portowego biznesu. Zwiększyły konkurencyjność portu i udział w przeładunkach na Bałtyku. Dzięki temu Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. Obecnie zajmuje 6 miejsce w Unii Europejskiej. Wyprzedził Marsylię, Barcelonę, Konstancę i Walencję. Co ważne nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. To jedyny port na Morzu Bałtyckim przystosowany do obsługi największych statków oceanicznych na świecie.
Naszym atutem jest też to, że jesteśmy portem bez ograniczeń, wolnym od zalodzenia, głębokowodnym i uniwersalnym. Po pierwszym kwartale 2023 roku (według Eurostatu) jesteśmy na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51% wzrostem przeładunków. Wyprzedziliśmy już takie porty jak m.in. Bremerhaven i Barcelonę. W sumie przez cały 2023 r. przeładowaliśmy o 13 mln ton towarów więcej niż w 2022 roku.
Łukasz Malinowski – Prezes Portu Gdańsk
źródło Port Gdańsk