Turystyka lokalna ze smakiem. Nowy projekt szansą na rozwój

Moda na turystykę kulinarną stwarza dodatkowe możliwości producentom lokalnych specjałów z regionu Morza Bałtyckiego. Projekt BASCIL ma ułatwić firmom rozwój przez dostosowanie swojej oferty do tego trendu.

Celem projektu „Bascil – Innovative Solutions for the Rural Food Production Sector to Diversify into Sustainable Culinary Tourism Services” jest rozwój usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego i poprawa konkurencyjności lokalnych producentów. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.

Turystyka kulinarna. Z czym to się je?

Według danych statystycznych zebranych przez UNWTO – Światową Organizację Turystyki – na całym świecie można zauważyć szybki wzrost popularności turystyki kulinarnej.

Stoi za tym coraz powszechniejsza pasja podróży, ciekawość świata i zainteresowanie wycieczkami tematycznymi. Lokalna kuchnia stała się wartością dodaną w podróżach i sposobem poznawania kultury zwiedzanych regionów. Tworzone są specjalne szlaki kulinarne, które pozwalają podróżującym spróbować lokalnych specjałów. Producenci tradycyjnej żywności na całym świecie dostosowują swoje miejsca pracy, aby przyjmować całe rzesze turystów. Wytwórcy oferują nie tylko degustację, ale prezentują proces produkcji, historię i tradycje związane z lokalnymi specjałami. Zainteresowanie znajdują też warsztaty tradycyjnej kuchni. 

W Europie, w tego typu ofercie turystycznej przoduje Francja słynąca m.in. ze szlaku winnego czy Szlaku Sera i Czekolady oraz Włochy, Austria i Węgry. Te kraje dogania Norwegia, coraz bardziej znana z tematycznych szlaków cydru.

Turystyka kulinarna to także targi żywności i festiwale kulinarne, jak np. festiwale Zupy Rybnej w Livorno, mozzarelli w Opi, Gęsiej Wątróbki w Budapeszcie czy Festyn Moreli w Krems w Austrii. W palecie kulinarno-turystycznych atrakcji w Polsce znajdują się tzw. „festiwale smaku” np. Podkarpackie Święto Miodu, Pilzneński Festiwal Pierogów, Powidlaki – święto powideł śliwkowych w Krzeszowie czy Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu. Projekt BASCIL chce wykorzystać te kulinarne trendy, aby pomóc lokalnym producentom poszerzyć swoją ofertę i wejść na tego typu rynek.

BASCIL. Szansa dla producentów żywności w rejonie nadbałtyckim

Badania pokazują, że mieszkańcy regionu Morza Bałtyckiego są coraz bardziej zainteresowani lokalnymi produktami i żywnością pochodzącą z wiarygodnym źródeł, a tym samym turystyką kulinarną. Tymczasem, ten obszar wciąż pozostaje mało popularny. Szansą na zmianę w tym obszarze jest aktywny udział producentów żywności w branży turystycznej oraz opracowanie bardziej widocznej i atrakcyjnej dla gości oferty. 

Projekt BASCIL odpowiada na potrzebę rozwoju tego typu usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego. Poszerzenie oferty lokalnych producentów żywności i dostosowanie jej do wymagań branży turystycznej daje możliwość poprawy konkurencyjności firm. 

W ramach projektu zostaną zebrane i przeanalizowanie informacje na temat branży w regionie oraz najlepszych stosowanych przez nie praktyk. Na tej podstawie zostaną opracowane zrównoważone, kompleksowe rozwiązania minimalizujące różnego rodzaju ryzyka, odpowiadające sytuacji lokalnych producentów żywności i ich sieci w regionie Morza Bałtyckiego. 

Rezultaty projektu znajdą zastosowanie dla szerszej grupy producentów żywności zainteresowanych dywersyfikacją swojej działalności biznesowej o turystykę kulinarną.  Wypracowane rozwiązania będą testowane przez wybrane rejony z każdego kraju uczestniczącego w projekcie. Z regionu pomorskiego, jako region pilotażowy, została wybrana Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Dorzeczy Słupi.

źródło: ARP

Poprzedni artykuł

Jak skutecznie kreować grafik urlopowy?

Następny artykuł

Gdańsk: Poznaliśmy nowego dyrektora ZTM!

powiązane artykuły
Total
0
Share