Słodko-gorzkie wyliczenia

Gdański port lotniczy obsłużył w minionym roku o 25% więcej pasażerów względem roku 2020. Wzrosła również liczba przesyłek cargo, ale to nie oznacza, że sytuacja finansowa była korzystniejsza…

W 2021 roku Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy obsłużył 2,1 miliona pasażerów. Pod względem tej statystyki najgorzej wypadł pierwszy kwartał miniony roku, gdy ruch lotniczy spadł na skutek pandemii. W skali całego roku wzrosła statystyka cargo oraz zainteresowanie transportem lotniczym – o 25% w stosunku do roku 2020. Liczba pasażerów, która skorzystała z usług gdańskiego portu lotniczego wyniosła w zeszłym roku 2.154. 563 osób. 

– To o prawie 26 proc. więcej niż w także dotkniętym pandemią 2021 roku. Do rekordowego roku 2019, kiedy mieliśmy prawie 5,4 mln pasażerów, brakuje nam jeszcze 59,9% – mówi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Najwięcej pasażerów podróżowało w miesiącach wakacyjnych, od lipca do października. – Najpopularniejsze kierunki które wybierali podróżni to Oslo, Londyn i Amsterdam – wylicza.

Pasażerowie lotów czarterowych najchętniej latali to Turcji, Grecji i Egiptu. Wśród klientów biur podróży spadło zainteresowanie lotami do Hiszpanii czy Bułgarii.

Zyskało za to cargo – to ze względu na zakłócenie łańcucha dostaw morskich. Część przewoźników postawiła na transport podniebny, a lotnisko zanotowało wzrost na poziomie 30%. Warto dodać, że przesyłki towarowe wozili nie tylko przewoźnicy cargo, ale również tradycyjne linie lotnicze. Przez terminale przeładunkowe w Gdańsku przeszło 9171 ton ładunków. Tak dobry wynik to przede wszystkim zasługa obsługi przesyłek kurierskich FedEx i DHL. 

Pomimo pozytywnych statystyk – stratę odnotowała ta najważniejsza, czyli finansowa. Pod jej względem rok 2021 był gorszy od roku 2020. Ostatecznie strata netto gdańskiego lotniska wyniosła 2,7 mln zł. Dla porównania, w rekordowym, 2019 roku port lotniczy wypracował zysk w wysokości ponad 48 mln zł. W opinii Tomasza Kloskowskiego spowodowane to było faktem, że w pandemicznym roku 2020 wszyscy korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które choć w części rekompensowały ponoszone straty. W roku 2021 takich tarcz już nie było. 

Pomimo pandemii inwestycje realizowane przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku cały czas trwają. Już za kilka tygodni pierwsi pasażerowie pojawią się pierwsi podróżni zostaną obsłużeni w nowej części rozbudowywanego terminala T2. Cały pirs ma być gotowy na przełomie czerwca oraz lipca. Ponadto zakończyła się już budowa pierwszego biurowca Airport City. Trwają również prace przy budowie hangaru dla samolotów general aviation, która to inwestycja realizowana jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Poprzedni artykuł

Dlaczego warto inwestować na Pomorzu?

Następny artykuł

Gdańsk kontynuuje współpracę z Lechią

powiązane artykuły
Total
0
Share