Jak zapisano w statucie, głównym celem stowarzyszenia jest „rozwój gospodarczy regionu w oparciu o lokalny biznes w obszarach powiązanych z turystyką…”. Biznes przede wszystkim?
I tak, i nie. Tak – bo obok show businessu, przemysł turystyczny to jedna z bardziej dochodowych gałęzi gospodarki na całym świecie, z której utrzymują się miasta, regiony, a nawet całe kraje. A my jako Warmia jesteśmy regionem turystycznym z olbrzymim potencjałem tkwiącym w jego tożsamości kulturowej oraz warunkach przyrodniczych. Nie – bo chcemy rozwoju zrównoważonego. Takiego, który będzie dbał o zachowanie tego dziedzictwa, jak i warmińskiej przyrody. Na pewno więc – nie za wszelką cenę. Dlatego na razie skupiamy się na skuteczniejszym wykorzystaniu tego, co już mamy. „Inwentaryzacji” potencjału atrakcji i produktów turystycznych oraz szukamy sposobów ich efektywniejszego wykorzystania w oparciu o koncepcję „pętli turystycznych” wokół naszych „stacji” i „przystanków”, tworzących zasadniczy szkielet szlaku.
Jak idą prace?
Mogę powiedzieć, że całkiem nieźle. Mamy już bowiem pomysł oraz rozpoznawalną markę, jaką jest Szlak Świętej Warmii. Nasze stowarzyszenie systematycznie rozwija swoją działalność, występując z nowymi pomysłami mającymi rozszerzać zakres działań, jak i grono interesariuszy tego projektu – szczególnie w obszarze biznesu. Pierwszym krokiem w tym kierunku był przeprowadzony w maju konkursu na wyroby – pamiątki regionalne, które są „Warnijskimi kunsztykami”. Tym znakiem chcemy promować region, ale też i lokalnych artystów, rzemieślników oraz przedsiębiorców. Pozytywne opinie na jego temat spowodowały, że postanowiliśmy pójść dalej i stąd między innymi wywodzi się idea naszego Forum Gospodarczego. Chcemy, aby było ono miejscem dyskusji o możliwościach rozwoju partnerstwa pomiędzy biznesem a władzami samorządowymi oraz o kierunkach wspólnych działań zmierzających do rozwoju naszego regionu. Bardzo nam zależy na różnych opiniach, gdyż pomału zaczynamy też prace nad tworzeniem strategii rozwoju Szlaku Świętej Warmii, jako nowego obszaru funkcjonalnego województwa. Chcielibyśmy, aby zostały one również uwzględnione w tym dokumencie, który pozwoli nam sięgnąć po fundusze europejskie, rządowe czy też pozostające w gestii marszałka na niezbędne dla rozwoju Warmii inwestycje infrastrukturalne, czy też duże projekty promocyjne. Mam nadzieję, że w połowie przyszłego roku taką strategię będziemy mieli już gotową.
Jakie są plany na najbliższy czas?
Chcemy rozszerzyć formułę naszego konkursu, przyznając certyfikaty „Warnijskiego kunsztyku turystycznego”, którym chcemy wyróżniać i promować najlepsze, najciekawsze obiekty noclegowe i gastronomiczne z regionu. Nie bez przyczyny nasze Forum Gospodarcze odbywa się w Hotelu Marina Club w Sile, jednym z ciekawszych obiektów turystycznych Warmii. W listopadzie chcemy po raz kolejny zaprezentować walory Szlaku Świętej Warmii na Międzynarodowych Targach Turystycznych w Nadarzynie. Przygotowujemy też nowe gadżety promujące region, wydawnictwa z serii „Biblioteki Świętej Warmii”. Pracujemy nad ponadregionalnym projektem – „Szlakiem świętych miejsc czterech religii”, który obejmowałby katolicką Warmię i protestanckie Mazury oraz prawosławne i muzułmańskie Podlasie. Zamierzamy również rozpocząć szerszą promocję w kraju, jak i zagranicą. Na szlaku cały czas coś się dzieje.